Thursday, March 7, 2013

Selepas 5 tahun

LAGI 5 TAHUN

1. Sekarang ini sudah well known kaum2 indonesia nepal bangla myanmar sedikit demi sedikit sedang menguasai ekonomi kita.

2. Ramai masih berpandang selebet sebelah mata dan kadang2 tutup mata yang mana kita berpendapat "alah diorang nie kerja sini kejap jer lepastue dah kaya balik la"

3. Salah sama sekali, diorang duduk sini belajar selok belok meniaga dgn tokey diorang walaupun bermula dr kuli nanti kahwin beranak pinak dan stay di sini. Mereka akan kumpul modal dan akan buka bisnes sendiri.



4. Jika kita tidak sedar kita sbg org tempatan akan mintak kerja dgn mereka.

5. Sekarang taman2 perumahan masih lagi ownernya dr kaum2 asal org malaysia.

6. Lg 5 tahun, kita akan duduk satu taman dengan mereka dan mereka bukan lg penyewa tetapi akan menjadi pembeli rumah dan duduk bersama2 kita di situ.

7. Malah ada pula orang kita yang tak mampu beli sewa rumah berjiran dgn mereka, kita penyewa mereka membeli rumah di situ.

8. Kita asyik nak bertelagah menang sorak sapa kuat dlm fesbuk mahupun di luar, itu haram ini haram, itu tak adil, ini rasuah, itu skandal.

9. Sedangkan imigran2 lain sedang beronok2 kutip hasil dlm negara dan kita pula adalah pembeli produk mereka.

10. Sy bukan anti imigran tetapi inilah projection senario lg 5 dan 10 tahun akan datang.

11. Ingat! Yang dtg sini kerja di pam minyak, kutip sampah, potong rumput, jadik cleaner, ramai yg ada otak degree, doktor dsb, cuma di negara mereka tidak ada peluang.

belajarla berniaga

No comments: