Friday, August 2, 2013

Melayu adalah Moyang Bangsa Cina dan India



Sdra-sdri sahabat sekalian, sedikit perkongsian Majlis Ilmu : Seminar ‘Asal Usul Melayu’ oleh Persatuan Arkeologi Malaysia sebentar tadi -




* Keturunan bangsa Melayu dapat ditelusuri dari Tanah Besar Sunda (kini dalam bentuk Kepulauan Melayu) hingga ke Madagascar, New Zealand (kaum Maori), Filiphina dan Kemboja.




* Kajian terkini gnome manusia boleh dikatakan selari dengan Al-Quran di mana gnome tertua di dunia adalah berasal dari Timur Tengah (Saudi Arabia) – sekitar 80,000 tahun


* Kajian terkini gnome manusia juga membuktikan bahawa gnome bangsa Melayu adalah antara 3 tertua di dunia iaitu sekitar 63,000 tahun. Sedangkan bangsa Cina dan India adalah jauh lebih ‘muda’ dari itu. Ini juga bererti, sebalik daripada yang diteorikan dalam buku Sejarah, bangsa Melayu sebenarnya adalah nenek moyang bangsa Cina dan India.

* Berkemungkinan boleh disesuaikan dengan banjir terbesar (zaman Nabi Nuh), bangsa Melayu juga melakukan migrasi ke Kepulauan-kepulauan Polinesia.

* Keturunan bangsa Melayu lama seterusnya adalah cantuman dari bangsa Aryan (yang dipimpin Zulqarnain Agong) yang kemudian terdapat teori yang menggelar sebagai Bani Jawi. Ini juga mungkin satu teori mengapa bangsa Melayu menjadi satu bangsa yang lebih moderat.

* Sebaliknya pisahan bangsa Melayu yang mewujudkan bangsa Cina menjadi bangsa yang lebih keras dan ‘barbaric’, ditambah dengan perspektif tamadun Cina yang sering melalui perang dan bencana. Nenek moyang bangsa Thai adalah orang Cina. Ini menjelaskan sikap penindasan yang wujud dalam genetik mereka kepada bangsa Melayu di Pattani.

* Kajian gnome kepada bangsa Melayu moden, mendapati usia kepada gnome ‘Melayu moden’ sekitar 28 ribu tahun kerana ‘masuk Melayu’ (percampuran dengan bangsa asing)

* Bangsa Melayu adalah bangsa teragung@peneroka dalam bidang maritim. Dalam suatu gambar yang diambil dari Muzium Portugis, sebuah kapal perang terbesar Portugis diilustrasikan sebelah-menyebelah dengan kapal jong Melayu dan Jong Melayu adalah sekurang-kurangnya 10 kali lebih besar dari kapal perang Portugis!

* Dalam suatu catitan Tome Pires menyebut, setelah dibedil tanpa henti oleh kapal perang Portugis, hanya Berjaya menembusi 2 lapis tebal Jong Melayu. Sampel Jong Melayu ini dibawa balik ke Portugal dan terdapat teori saintifik dalan boleh dipercayai bahawa kapal perang Barat seterusnya adalah dengan mengambil contoh dari Jong Melayu.

Mempelajari sejarah keagungan bangsa Melayu bukanlah untuk keterlaluan mengagungkan bangsa, tetapi untuk mengkaji, menelusuri dan menyedari betapa makin dikaji sejarah itu, betapa dekatnya kita boleh merujuk silang setiap catian sejarah dengan Al-Quran dan betapa sejarah itu mengajar tentang gnome dan DNA sikap manusia. Wallahualam.

No comments: